miercuri, septembrie 29, 2010

Les moelleux

dupa cum ii scriam ieri Zinei Eficientei, posesoarea unui blog culinar scris cu sufletul, ma aflu in cautarea unor retete simple dar rafinate. stiu ca de fapt "less is more" iar in arta bucatariei esenta e atit de greu de atins incit trebuie deopotriva sa te nasti cu un talent extraordinar, sa studiezi si sa practici alaturi de cei mai buni, trei conditii evidente in orice domeniu, ati spune. e adevarat. mai trebuie si putin noroc in viata, am putea adauga. si o buna dispozitie permanenta, un optimism incurabil, exact lucrurile care imi lipsesc deocamdata. nu incerc sa ma justific, sint o diletanta in domeniu, dar poate in sensul cel bun care presupune un fel de deschidere si interes fata de alte si alte lucruri, inspaimintata cronic cum sint de demonul monotoniei.
asa ca am hotarit sa o iau de la inceput- a cita!! oara...si sa imi alung resemnarea legata de gatit. in ultima vreme ma cam invirteam in jurul snitelelor, pureului de cartofi, orezului, supei de gaina, fripturii de pui si mamaligii neaose. rasfoind citeva bloguri culinare am remarcat in primul rind o criza a autenticului mascat de o practica a talmes balmesului. sigur e greu sa inventezi zilnic un fel sau doua de mincare, cum o face de exemplu TJ de la Cantina Sociala si atunci e greu sa nu te repeti sau sa pici in capcana unor combinatii mai mult sau mai putin nastrusnice. la fel de periculoasa mi e pare si amestecarea de condimente, in nestire, uitind ca oregano, anason, ghimbir, etc., nu au stat de veacuri pe masa romanilor si poate nici nu intra in traditia lor culinara! patrunjel, telina, leusteanul ( pe care eu il ador), da, dar toate celelalte... ma plimbam intr-o zi prin alimentara si am ramas muta de uimire in fata rafturilor cu condimente in plic, incredibil de diversificate si caraghioase, in acelasi timp, de exemplu recentul "condiment cu gust de gaina". realitatea e ca toate sint pe baza de vegeta, pe care eu nu am putut-o suporta niciodata, nici macar cind nu o aveam, pe vremea regretatului.
un blog care se apropie cit de cit de conceptul meu de gatit e cel al lui Adi Hadean. El incearca sa gateasca simplu dar, fiind barbat si inca, probabil, in perioada de crestere, are tendinta de a adauga, asa ca multe din mincarurile lui iti cam lasa grasime pe barbie, ceea ce este total interzis, asa cum imi spunea mie odata celebrul profesor Hincu.
ar mai fi revistele de specialitate, Good Food par exemple dar aici remarc, si am facut-o inca de la prima aparitie, senzatia de prost tradus sau tradus in graba sau lipsa totala de originalitate. Plus o spoiala de snobism a la roumaine. iata de exemplu din ultimul numar, exemple de mincare de dus la birou sau de pus eventual in geanta elevului: cuscus cu falafel si sos condimentat de humus, salata de orez si creveti cu sos dulce e chilli si lime, tortilla de somon afumat cu maioneza cu lamiie si capere!!!
hai, go out of here :))
nici macar Dan Sucu nu cred ca maninca asa ceva, mai degraba un covrig cu iaurt si o supica buna la mama!
dar asa sintem noi, romanii, am sarit direct de la "adidasi"la somon!
urasc chestia asta.
totusi sintem europeni si e bine sa ne mai bagam nasul din timp in timp in experienta altora, de exemplu cea frantuzeasca...of ofof. prima data dati-mi voie sa pling, de ciuda. nu cred ca exista tara cu o varietate mai mare a felurilor de mincare, a combinatiilor simplesi rafinate, a bunului gust culinar. uite, va dau azi un exemplu:
Les moelleux. Adica acele prajituri facute din ciocolata topita de bain-marie, la care se adauga albus batut spuma, galbenus, unt si atit! Desigur combinatiile sint nenumarate.
Va dau aici un exemplu delicios
http://www.cancoillotte.net/spip.php?article82
va rog sa remarcati, nu in ultimul rind cum stiu ei sa-si prezinte, onoreze, respecte o regiune! cum o promoveaza.
Ce parere aveti?

21 de comentarii:

  1. tradatoareo! te dai cu moelleux si uiti de tortul cu foi de bezea!

    RăspundețiȘtergere
  2. ei, cum sa uit eu asa ceva. am si notat, tort tanti Titzi, saraca, ce draguta a fost sa-mi faca si o a doua portie chiar imediat dupa ce-i murise sotul dar eu eram lauza nebuna si inghiteam tone de dulciuri. Stii ce replica geniala a avut? ca mama se tot codea sa-i spuna: " dar nu eu am murit!".

    RăspundețiȘtergere
  3. De ce mă sfădeşti pe la Neamţu?
    Dacă nu, nu.

    RăspundețiȘtergere
  4. am glumit draga, nu stii de gluma?
    ia mai bien zi ce mai gatesti tu sau ce gatesti in general. facem un guestpost, vrei?un interviu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ba ştiu de glumă, cum să nu ştiu? Altminteri cum crezi că aş fi luat cursul ăla??? :) :) :)
    Ziceam că-i glumă...
    Mă omori cu guestpost-ul ăla... Hai că mă gândesc la ceva.
    Interviu? Iştenem. Numa dacă-i cu autografe. Dacă nu, nu. :) :) :)
    (Coralia, nu muri de râs, că te bifează mâine la prezenţă!!!)
    Hai că mă gândesc acu.
    Reviu brusc.

    RăspundețiȘtergere
  6. coralia?
    pai ea e asa de constiincioasa ca si-a pregatit deja tinuta, ciorapeii si pantofiorii pentru miine. batistuta?

    RăspundețiȘtergere
  7. Aoleo!!! Deja s-a pregătit? Vezi? Iar sunt eu oaia neagră...

    RăspundețiȘtergere
  8. Auzi, draga mea Corina, eu m-am tot gândit despre ce fel de mâncare să-ţi scriu aici, atâta m-am gândit de mă doare capul... Că eu - uitai să-ţi spun - când gândesc, mă doare capul. (Nu scăpa anacolutul!!! Prinde-l!)
    Şi că-mi adusei aminte eu de durerile de cap, care-mi închipui că nu-s tocma uşoare, mi-amintii ce gătesc eu nu foarte des, dar destul de, şi are mereu trecere, la tot natul, indiferent de vârsă, religie sau apartenenţă politică. Nu-ţi voi scri de vreo mâncare sofisticată. Nu că nu le-aş aprecia, dar din ce-am văzut, după ce ieu băieţii suficient la căiţă, crezi că le mai pasă cât ai trudit să rânduieşti platouri? Vezi de treabă... Mă gândesc aşadar să-ţi scriu despre cum mă aflu eu câteodată mama răniţilor - apropo de lăuze! - şi cum îi dreg eu a doua zi după sfârşag cu beută până la zuă, fără ciorbă de burtă şi fără castraveţi muraţi...

    RăspundețiȘtergere
  9. Aşadar se ia una bucată oală aleasă după o judecată ad hastam. Anume să cuprindă o juma de litru de apă - cel puţin - de persoană. De ce, o să vezi mai încolo. Prin urmare, dacă ţi-au supravieţuit de seara 4 persoane bine fezandate, oala să aibă cel puţin 2 litri. Dacă-s 6, 3 litri, dacă-s 8, 4 litri şi tot aşa. Nu ştiu cum devine treaba dacă te pomeneşti cu număr impar de supravieţuitori, că mie nu mi s-a întâmplat încă, dar nu-i timpul pierdut, că-mi creşte ficiorul...
    Deci:
    În respectiva oală cu apă în clocot se pune la fiert o ceapă întreagă - aşa încât s-o poţi îndepărta după fierbere, fără să pierzi din ea în conţinutul supei - şi, după caz, 1-2-3-4 sau câţi or fi cartofi mari, curăţaţi şi tăiaţi cubuleţe frumuşele. După caz, se adaugă sare: un vârf de cuţit, o linguriţă sau o lingură rasă, cum te lasă inima.
    Separat, într-un vas uscat, se pun la prăjit felioare de slăninuţă de post (anume de-aia nu mai înaltă de două degete; vezi să nu fie de-o palmă, că aia-i de dulce), tăiate la maxim 5 milimetri şi (în)crestate ca la mama acasă, în număr egal cu numărul de cartofi, se-nţelege.
    În grăsimea astfel obţinută - după ce-am îndepărtat slăninuţa, care, de altfel, poate fi mâncată de cei neatinşi de flamă, în speţă eu! - se prăjeşte nu mai mult de o lingură de făină, pe care-o adăugăm în supă, după ce-am îndepărtat ceapa, iar cartofii au fiert suficient de mult să obţinem o supă-cremă.
    Separat, la cuptor, se pune o tavă mare, plină ochi cu pâine tăiată crutoane. Exclus prăjitor electric sau alte chestii domneşti, că oricum n-are cine le vedea. (Revenim la începutul poveştii: de aceea e nevoie să fie suficientă supă, pentru că o absorb crutoanele. Dacă mai punem şi că devine un fel de cremăăă... Prudenţa e mama dresului, ştii...)
    Până se prăjeşte pâinea, dregem supa cu 2-4 ouă (exclus smântână).
    Într-un bol încăpător răzuim - cât încape - brânză de la noi (anume de la cioban, nu de la spurcatele alea de oi, ar zice un cunoscător), deci nu de la magazin.
    Pentru cine mai poate, merge şi o ceapă lângă, dar asta e opţional.
    Cum se mănâncă:
    Prima dată punem crutoanele în farfurie, apoi o lingură-două de brânză, apoi supă fierbinte.
    Că-i zice consome, că-i zice zamă de chimin, asta nu ştiu eu, dar ştiu că atâta vreme cât ai cel puţin un cartof în casă, poţi fi sigură că ai ce găti de post.
    Că, dacă bine ştiu eu, aşa pare-a fi a doua zi după sfârşag:
    POST şi RUGĂCIUNE!
    Dacă_nu_nu.

    RăspundețiȘtergere
  10. dumnezeule si cu ficatul cum stau baietii?am inteles eu ca cui pe cui, da nici chiar asa!
    ps.si nici un morcovel, nimic? chiminul e optional?

    RăspundețiȘtergere
  11. Ha!-Ha!-Haaaa!!!
    Ăştia stau bine cu ficatul, nu glumă!

    Nu, nu e opţional chiminul. Ori o faci de cartofi, ori o faci de chimin... Dar, dacă e de chimin, se strecoară - ori se fierbe chiminul în site - şi nu mai iese aşa cremă, ca la cartofi.
    Sigur că nu-i o chestie uşoară pentru ficat. Care n-o poate duce, ia o gură de ulei de măsline şi gata. Nu, nu înainte, nici după, ci în loc de!!!

    RăspundețiȘtergere
  12. Nu, nici morcov, nimic!
    E un fel de supă de-aia de se dădea pe vremuri pentru lăuze: supă de chimin îi zicea.
    Şi io m-am gândit că, dacă-i bună pentru muieri născute, tre să fie bună şi pentru bărbaţi...
    Care mai scapă.
    Care nu, nu!

    RăspundețiȘtergere
  13. ahaa, m-am prins. e pe baza de rugaciune, care scapa, daca nu, nu!:)))
    oricum, trebuie musai gustata asa ca astept invitatia! :))

    RăspundețiȘtergere
  14. Veeezi?
    Am fost odată la un revelion unde, a doua zi, în loc de ciorbă de burtă, cum era stabilit, vedem consome con parmegiano. Măăăi, a dracu, zic băieţii, ce dracu mai e şi asta (orizontul de aşteptare, ştii). Era o supă chioară de chimin, cu două saleuri lângă. Motiv: că nu ştiu de ce n-aveau burtă!!! Şi, ce să facă a doua zi???
    Am rîs, de-am crezut că mă prăpădesc.
    Dup-aia le-am asezonat-o io cum m-am priceput şi, când n-apuc să vin cu acrituri, bag năzbâtia asta şi, care scapă, scapă, care nu, nu!

    No, te-am pupat şi Doamne-ajută. Mă duc să-i adun la masă.
    M-am uitat un pic peste lista aia de lecturi ce-o dădeai mai jos şi-mi scăpase. Criminală! Astea nu-s normale, pe cuvânt de nu. Şi-al meu primise Crăiasa zăpezii în vacanţa dintre cls I şi a II-a şi când am întrebat-o pe deşteapta aia câte pagini are povestea nu ştia!
    Mare-i grădina...

    RăspundețiȘtergere
  15. multumesc.
    stii, ma gindeam la Blaj si la cum ar trebui promovat- vezi in link exemplu.
    mirosul de struguri negri, copti, de pe dealul Hulii, e tot ce-mi vine in minte acum.
    esti fericita, fata,ai o casa frumoasa si gradina...
    te pup.

    RăspundețiȘtergere
  16. Da, ştiu. Mulţam de gândul bun. Şi tu ai casă frumoasă. Poate şi grădină.
    Şi mie-mi place Blajul. De aceea nici n-am plecat. Mi-ar fi plăcut însă mai mult să fi putut face ceva aici. Din păcate, n-am avut noroc în chestia asta. Poate alţii or fi mai norocoşi. Parcă poţi să ştii?... Acuma, ai văzut, nu se poate spune că nu m-am străduit. Am umblat de-am tocit şepte părechi de opinci, ca-n poveste, dar tot degeaba. Om trăi şi-om vedea. Speranţa moare ultima, spune un neinspirat proverb. Poate ne vine vreo idee...
    Dacă_nu_nu.
    Te pup şi eu.

    RăspundețiȘtergere
  17. ei, nu gindi ca daca esti la Cluj dans la cite universitaire, e mare brinza! ( ca tot vorbeam de). e tot un fel de provincie, mai mare, cu mult mai mult strs degeaba, poluare, circulatie aiurea, bani mult mai putini.
    nu te gingi ca nu ai facut destul ci ca ai facut ceva! si se pune orice, sa stii, cit de mic, daca e din dragoste...
    hai ca dau in patetism si incep sa bocesc!

    RăspundețiȘtergere
  18. no, dragilor, vorba lu' dinu sararu, "am ratat clipa". adica v-am ratat, din motive ce tin (da, sigur, corina draga, poti sa razi cat vrei) de calcarea batistutzei pentru maine. ciorapeii si pantofiorii sunt deja pregatiti, mai aveam batistutza si esarfa. gros bisous! va pup cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  19. stiu ca esti cocheta, de-aia te iubesc!
    succes in noul an, doamnelor!

    RăspundețiȘtergere
  20. pfuai, sa nu stiu eu ca aici e asa dezbatere si sa ajung la spartul targului... ma rog, acum m-am lamurit ce cauti si o sa iti pregatesc cu dedicatie, de sarbatori, o reteta speciala: pateul bunicii. desi stiu ca o sa ma boscorodesti ca pe Adi Hadean, ca lasa grasime pe barbie :)

    RăspundețiȘtergere